به نام خدا

 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهارکرد: انتخاب سیاستگذاران، مدیران و معلمین خوب در تزریق شادی و ایجاد بستر شادی و نشاط در مدارس بسیار مهم است.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش به نقل از خبرگزاری مهر، سید حسن موسوی چلک با اشاره به پرسش مهر، اظهارکرد: در تمام طول این سال ها که پرسش مهر توسط روسای جمهور کشور مطرح شد، موضوع پرسش مهر امسال یکی از ضروری‌ترین‌ها بوده است که توسط رییس جمهور به پرسش گذاشته شده است.

وی افزود: تاملی بر شاخص‌های مرتبط با نشاط اجتماعی و شادی و به طور کلی حوزه سلامت اجتماعی و روانی در کشور نشان می دهد که حال ما در این حوزه خیلی خوب نیست. هیچ کس هم نمی تواند منکر این موضوع شود. به عنوان مثال طبق آمار ارایه شده توسط مسئولین وزارت بهداشت، بین ۲۳تا ۲۵درصد حداقل دارای یک اختلال روانی هستند، یعنی از هر چهار نفر یک نفر.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با بیان اینکه تعداد خشونت ها در کشور نگران کننده است و همیشه جزء پرونده‌های قضایی با فراوانی بالا بوده است، گفت: آماری که از نزاع توسط پزشکی قانونی ارایه شده است تاییدی دیگر بر این نکته است که میزان خشونت بالا است. طبیعی است که در جامعه‌ایی که شادی و نشاط اجتماعی بالا باشد نشانگان اجتماعی و روانی حال بهتری خواهند داشت.

موسوی با اشاره به اینکه چرا در مدرسه و برای دانش آموزان این سوال مطرح شد، اظهارکرد: پاسخ به این سوال از چند منظر اهمیت دارد. مدیر مدرسه، ناظم، معلم، گروه اولی هستند که در مدرسه بیشترین نقش را در تقویت شادی دارند. انتخاب سیاستگذاران و مدیران و معلمین خوب در تزریق شادی و ایجاد بستر شادی و نشاط در مدارس بسیار مهم است. باید اجازه دهیم دانش آموزان در مدارس شاد تربیت شوند که تاثیرش در یادگیری دروس و مهارت‌ها اجتماعی و غیره هم بسیار قابل توجه خواهد بود.گروه دوم دانش آموزان هستند که می‌توانند در ایجاد این فضا کمک کنند اگر فضا برایشان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه گروه سوم  خانواده‌ها هستند، گفت: نقش الگوهای تربیتی خانواده‌ها در تربیت دانش آموزان شاد و یا غمگین کم نیست. لذا هرسه ضلع این مثلث بایست مورد توجه قرار گیرند. دانش آموزی که محیط شاد را در دوران تحصیل خود تجربه کند احتمال این که در آینده در هر کجا که باشد مروج شادی باشد بیشتر از دانش آموزی است که این محیط را تجربه نکرده باشد.

موسوی تصریح کرد: فراموش نکنیم دانش آموزان در سنینی هستند که پویایی وتحرک از ویژگی‌های ذاتی شان است و اگر جلوی شادی گرفته شود ممکن است به صورت خشونت بروز کند که الان هم یکی از اولویت‌های مسایل محیط‌های آموزشی است .

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به اینکه اولین گام پذیرش این موضع در نظام آموزشی است، اظهارکرد: به دنبال تربیت نسلی باشیم که در امروز و همین طور در آینده شادی و نشاط را برای خود و دیگران بخواهد. محیط مدرسه را شاداب کنیم. رنگ مدرسه، نوع پوشش دانش آموزان و اولیاء مدرسه، رنگ کلاس ها و تجهیزات و ... شادی را منتقل کند و البته استفاده از معلمین با انگیزه و مدیران شایسته راه دیگری است.

وی اذعان کرد: مدیر خوب با اعمال مدیریت خوب می‌تواند شادابی را در مدرسه ایجاد کند، معلم با انگیزه و تدریس خوب، برخورد مناسب با دانش آموزان و آموزش‌های عملی در حوزه مهارت‌های اجتماعی و مسئولیت پذیری و ... می‌تواند در تقویت این فضا نقش مهمی داشته باشد. ارتباط منطقی و خوب بین اولیاء خانه و مدرسه هم همین نتایج را خواهد داشت.

موسوی با بیان اینکه دادن نقش به دانش آموزان در مدرسه احساس خوبی درآنان ایجاد می‌کند، گفت: اجازه دهیم به همت دانش آموزان جشنواره‌های اقوام در مدارس برگزار شود تا خانواده‌ها و اولیاء مدرسه در تقویت هویت فرهنگی، گامی اساسی بردارند چرا که یکی از مهمترین مولفه‌های نشاط اجتماعی است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در پایان گفت: به حقوق دانش آموزان احترام بگذاریم، به تفاوت‌ها توجه کنیم، سواد اجتماعی را به آنان یاد دهیم و فقط متکی بر محفوظات نباشیم تا در کنار درس خواندن انسان بودن را هم  بیاموزند .

منبع:medu.ir